Pariisin metron historiaa
Pariisin
metro kuuluu Euroopan suurimpiin metroverkostoihin ja se koostuu
kuudestatoista linjasta. Päälinjat on numeroitu 1-14, joiden
lisäksi on lyhyet linjat 3bis ja 7bis. Parisiin metron pituus on
213km ja siihen kuuluu yli 300 asemaa. Pariisin metroasemia osoittaa
Metropolitain-merkki tai M-kirjain. Art nouveau – tyyliset
metroasemien sisäänkäynnit ovat tunnettuja ja ne on suunnitellut
Hector Guirmardin.
Pariisin
metro on maailman neljänneksi vanhin metro. Ensimmäinen linja
otettiin käyttöön jo 19. heinäkuuta vuonna 1990 Pariisin
maailmannäyttelyä varten. Pariisin kaupunki ja olemassa olevat
rautatieyhtiöt ajattelivat jo vuonna 1845 metron rakentamista
kaupungin keskustaan, mutta Pariisi tahtoi uuden ja itsenäisen
verkon. Sinä aikana Pariisin väkiluku kasvoi voimakkaasti ja
liikenne lisääntyi massiivisesti. Metrolinjasto kasvoi jo ennen
ensimmäistä maailman sotaa, ja verkostosta tuli melkein
täysimittainen toisen maailmansodan jälkeen. 1960-luvulla alettiin
kehittää toista verkkoa, RER, ruuhkan helpottamiseksi.
Pariisin
alueella metrolinjat kulkevat suurimmaksi osaksi maan alla. Vanhimmat
linjat usein katujen alla niiden suuntaisesti, sillä oli helpompi
rakentaa tunnelit katujen kuin rakennusten alle. Uusimpien linjojen
tunnelit ovat vanhempia syvemmällä ja ne kulkevat myös rakennusten
ali. 1930-luvulla metrolinjat päättyivät Pariisin rajalle, mutta
sen jälkeen niitä on jatkettu myös esikaupunkeihin.
Lähteet:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pariisin_metro
Musée d’Orsay
Musée
d’Orsay on impressionistisen taiteen museo, joka sijaitsee
Seine-joen eteläisellä rannalla. Sen kokoelmiin kuuluu ranskalaista
vuosilta 1848-1914 olevaa taidetta. Taidemuseon rakennus valmistui
vuonna 1900 ja sen piti alun perin olla rautatieasema. Pitkän aikaa
suljettuna ollut rakennus avattiin vuonna 1986 museona. Museon
ainutlaatuinen kokoelma ranskalaisesta impressionismia koostuu
esimerkiksi Claud Monet’n, Pierre-Auguste Renoirin, Gustave
Courbet’n, Vincent van Goghin ja Édougard Manet’n
taideteoksista. Museon suosituin teos on Pierre-Auguste Renoirin
Moulin de la Galette, joka on tehty vuonna 1872. Toinen erittäin
suosittu teos on Gustave Courbet’n Maailman alkuperä vuodelta
1866.
Lähteet:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Mus%C3%A9e_d%27Orsay
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mus%C3%A9e_d%27Orsay
http://www.pienimatkaopas.com/pariisi/museot.html
Invalidikirkko
Invalidikirkko
kuuluu Hôtel des Invalides rakennusryhmään. Ryhmään kuuluu
kultakupolikirkon lisäksi museoita ja muistomerkkejä, jotka kaikki
liittyvät Ranskan sotahistoriaan. Ryhmään kuuluu myös
sotaveteraaneille tarkoitettu vanhainkoti sekä sairaala. Ludvig XIV
aloitti Hôtel des Invalides’n rakennuttamisen vuonna 1970, jolloin
rakennuksen tarkoitus oli olla vanhojen sotilaiden sairaala sekä
koti. Hôtel des Invalides’n ja sen sisäpihojen valmistumisen
jälkeen Ludvig XIV teetti kappelin, josta tuli yksi
barokkiarkkitehtuurin helmistä. Tämä invalidikirkko valmistui
vuonna 1703. Invalidikirkko meinasi kokea tuhon vuonna 1944, kun
toisessa maailmansodassa Adolf Hitler määräsi tuhoamaan Pariisin,
erityisesti Notre Damen ja Invalidikirkon, mutta onneksi rakennukseen
sijoitetut räjähteet jätettiin räjäyttämättä.
Invalidikirkon
näyttävin hautaholvi on Napoléon Bonaparten (1769-1821).
Invalidikirkkoon on haudattu myös monia muita tärkeitä henkilöitä,
esimerkiksi Joseph ja Jérome Bonaparten (Napoléonin veljet) sekä
Napoléon II.
Lähteet:
http://fi.wikipedia.org/wiki/H%C3%B4tel_des_Invalides
http://fr.wikipedia.org/wiki/H%C3%B4tel_des_Invalides
http://www.invalides.org/pages/anglais/menu_ang.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti