keskiviikko 9. toukokuuta 2012

EIFFEL



Rakentajansa Gustave Eiffelin mukaan nimetty torni on Pariisin kaupungin symboli, Euroopan kuuluisimpia nähtävyyksiä ja koko Ranskan suosituin matkailukohde. Eiffel-torni rakennettiin vuosien 1887 ja 1889 välisenä aikana juhlistamaan Pariisin maailmannäyttelyä. Tornin rakentajiksi värvättiin 300 ranskalaista työmiestä, jotka joutuivat urakoimaan miltei kahden ja puolen vuoden ajan. Eiffel-tornin rakentaminen maksoi Pariisin kaupungille 7 800 000 frangia. Torni avaamisen jälkeen siellä on vieraillut yli 220 miljoonaa kävijää. Valmistuttuaan torni oli 40 vuoden ajan maailman korkein rakennelma, kunnes menetti tittelin vuonna 1930 New 
Yorkiin rakennetulle Chrysler Buildingille.
Eiffel –torni on 342 metrin korkuinen ja se on jaettu kolmeen kerrokseen. Ensimmäinen kerros sijaitsee 57 metrin korkeudella. Siellä sijaitsevat matkamuistomyymälät sekä postitoimisto, josta voi lähettää Eiffel-tornin leimalla varustettuja postikortteja. Ensimmäisen kerroksen "Altitude 95" on saanut nimensä siitä, että se sijaitsee 95 m korkeudella merenpinnasta. Tämän kerroksen parvekkeen ulkopuolella on 72 ranskalaisen tiedemiehen ja insinöörin sukunimet. Nousu ensimmäiseen kerrokseen on 300 askeleen pituinen, ja nousu ensimmäisestä kerroksesta toiseen on saman pituinen. Tornin toinen kerros on 115 metrin korkeudella. Toisen kerroksen ravintola on nimeltään "Jules Verne". Se on kallis gastronominen ravintola, jonne pääsee sen omaa hissiä käyttäen. Yhdellä Michelin-tähdellä palkitulla Jules Vernellä on maine erittäin kalliina ravintolana, jossa työskentelee muun muassa maailmankuulu ranskalaiskokki Alan Ducasse. Kolmas kerros on 275 metrin korkeudella ja sinne pääsee ainoastaan hissillä.
 

Tornin takorautainen runko painaa 7 300 tonnia, kokonaispaino on 10 100 tonnia. Betoniset perustukset on laskettu kahden metrin syvyyteen. Runko on rakennettu kokonaisuudessaan takorautaisena kehärakenteena levyistä ja profiileista, jotka niitattiin yhteen 3,5 miljoonalla niitillä. Tornin rakentaminen oli aikanaan varsinainen taidonnäyte, sillä vastaavaa monumenttia ei ollut aiemmin nähty. Koska Eiffel-torni oli suunniteltu maailman korkeimmaksi rakennukseksi, monet pariisilaiset pitivät rakennustöitä liian riskialttiina ihmisille. Onnettomuusriski oli suuri, sillä torni oli pelkkä avonainen kehikko. Eiffel kuitenkin ymmärsi rakennustöiden vaarallisuuden ja käytti lukuisia turvamenetelmiä, kuten ikkunoita, turvakaiteita ja siirrettäviä telineitä. Turvatoimien takia ainoastaan yksi rakennusmies kuoli hissien asentamisen yhteydessä, mikä oli aikoinaan merkittävä saavutus, ottaen huomioon 1800-luvun työturvallisuuden. Eiffel-tornista pidetään vieläkin huolta ja sen pinnat maalataankin käsin seitsemän vuoden välein.
Kun Eiffel-tornin rakennustyöt saatiin viimeisteltyä 31. maaliskuuta 1889, monet Pariisin asukkaista kokivat suuren järkytyksen. Heidän mielestään torni ei sopinut lainkaan Pariisin katukuvaan ja he vaativat tornin välitöntä purkamista. Eiffel oli kuitenkin jo ehtinyt hankkia luvan pitää torni pystyssä 20 vuoden ajan, kunnes vuonna 1909 tornin omistus siirtyisi Pariisin kaupungille. Alkuperäisten kilpailusääntöjen mukaisesti tornin täytyi olla helposti purettavissa, joten myös kaupunki oli jo alun perin suunnitellut hävittävänsä tornin määräajan umpeuduttua. Vaikka Eiffel-tornista ei aluksi pidetty, ajan mittaan pariisilaiset tottuivat siihen. Kun määräaika umpeutui, kaupunki ei enää tahtonut purkaa tornia, koska tornia käytettiin radiolähetyksien lähettämiseen. 12. tammikuuta 1908 maailman ensimmäinen pitkänmatkan radioviesti lähetettiinkin juuri Eiffel-tornista.
Torni sijaitsee Champ de Mars-nimisellä puistoalueella Seinen vasemmalla puolella eli etelärannalla. Huipulta avautuu selkeällä säällä näköala 30 kilometrin päähän.Iltaisin pimeän tultua torni on valaistu ja tasatunnein aina aamu 1-2 asti tornin kaikki 20 000 lamppua välkkyvät upeasti 10 minuutin ajan. Eiffel-tornin omistaa Pariisin kaupunki ja nykyään se on yksi maailman tunnetuimpia nähtävyyksiä.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti